Friday, June 20, 2008

wanita dan tudung.



ana ingin berkongsi dengan kawan2 tentang satu video yang dirakam oleh hamba ALLAH yang berkatian dengan tudung wanita..begini lah lebih kurang jawapan apabila ditanya...
saya pakai la tudung! kan dah nama tutup rambut.tutup auratkan.tapi pakai baju ketat. (satu golongan) ala..sy dah pakai la tudung tu kan dah tutup rambut.tapi pakai baju nampak dada.(satu golongan lagi) ala sy pakai la tudung.tapi pakai seluar nampak betis.(satu pandangan lagi)..saya sentiasa pakai tudung baju kurung bila nak keluar rumah. jawap seorang wanita bila ditegur bila pakai tudung berbaju kurung tapi ketat.nampak pungung.
Begitu lah lebih kurang. jawapan dari pada wanita2 yang berpakaian mengikut trend semasa. mengikut artis2 idola meraka.
Disini ana nak tanya pada kawan2.. adakah menutup aurat itu mengikut trend atau mengikut apa yang disyariatkan oleh Allah? tepok dada tanya hati..

Disini ana.. lampirkan gambar dan keterangan kesalahan yang sering dilakukan oleh wanita apabila menutup aurat dan memakai tudung..

KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.

KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber‘T-Shirt' berlengan pendek.

KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.

KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda'.

KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.

KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.

KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.

KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya. (sumber rujukan zaharudin.net)

wanita yang menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. sangkaan ini adalah sangkan yang salah sama sekali. kerana Asas menutup aurat adalah diambil dari firman Allah SWT: ertinya :

"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR." (an-Nur: 31)

Amat jelas dari dalil al-Quran dan al-Hadith bahawa Islam mengharamkan perempuan memakai pakaian yang membentuk dan nipis sehingga nampak kulitnya. Termasuk diantaranya ialah pakaian yang dapat menampakkan bahagian-bahagian tubuh, khususnya tempat-tempat yang membawa fitnah, seperti: buah dada, paha, dan sebagainya.

Dalam hadisnya yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (l) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian." (Riwayat Muslim) sumber rujukan: zaharuddin.net

Disini ana lampirkan cara pemakaian yang dikehendaki oleh islam demi menjaga maruah dan kehormatan wanita islam daripada dizalimi,dipanjang rendah dan dinodai oleh musuh2 islam..semoga kita sentaisa dirahmati dan dilindungi oleh ALLAH.

1.Lengan baju panjang hingga pergelangan tangan

2.Tudung mestilah menutup dada dan tidak jarang.

3.Baju mesti labuh dan longgar.tidak ketat.

4.Kain atau seluar yang labuh hingga menutup buku lali dan tidak menampakkan bentuk paras paha.

5.mesti memakai sarung kaki.

jika tidak memahami harap bertanya.INSYALLAH ana akan jawap apa yang ana tahu. sama2 kita kongsi pendapat. mudah mudahan kita sama2 mendapat keberkatan dari Allah.

YA ALLAH.MULIAKAN LAH WANITA ISLAM.JAGALAH MEREKA DARIPADA DIPANDANG HINA OLEH MUSUH2 MU..AMIN...


1 comments:

suci said...

salam,
boleh tak ustaz terangkan paras tudung yang sepatutnya macam mana ek. kata ustazah siti norbahyah, boleh kalau kita pakai tudung bawal yg pendek tu, asalkan tutup dada macam yg dia pakai tu.